יום רביעי, 9 באפריל 2014

יום מעשים טובים - ציניות לעגנית בהתגלמותה

בישיבת צוות של מכינת בינה החלטנו שלא להיענות לפניה שקיבלנו להשתתף ביום המעשים הטובים שיזמה ומנהלת קבוצת אריסון.
קבוצת אריסון שולטת על כמה מענקי ההון במשק הישראלי ובהם בנק הפועלים, תעשיות מלח לישראל ושיכון ובינוי. מעבר לפעילות עסקית ענפה המגלגלת מיליארדי שקלים בשנה, מחזיקה הקבוצה קרן התורמת עשרות מיליוני שקלים בשנה. על פי האתר של קרן אריסון, פעילות הקרן "מבוססת על שלושה ערכים יהודיים- צדקה, חסד, ותיקון עולם". לטענתנו, פעילות הקרן מבוססת בדיוק על ההפך מאלו.
מהי צדקה? הרמב"ם מסביר כי "הביטוי צדקה גזור מן צדק... צדק הוא לספק לכל מי שיש לו זכות את מה שמגיע לו, ולתת לכל נמצא מן הנמצאים בהתאם למה שהוא ראוי לו". מעבר למה שאני חייב לאדם בשל חוק או חוזה שנחתם בינינו, יש לי חובות מוסריות כלפיו כאדם וחובות אלו קרויות צדקה. בשפת הרמב"ם- "החובות המוטלות עליך כלפי זולתך בגלל מידת אופי טובה, כגון איחוי שִברו של כל בעל שבר, הן קרויות צדקה" (מורה נבוכים, חלק ג, פרק נג).
צדקה היא השלמה של הצדק ולא הניגוד לו. אין ציניות לעגנית יותר מלפצוע אדם ואז לטעון שעושים עימו צדק בחבישתו. אם אני מחזיקה בבנק עשיר שמרוויח מעל שני מיליארד שקל בשנה רווח נקי, ובכל זאת ממשיכה לקחת מהמעמד הבינוני עשרות אחוזי ריבית על משכנתאות, משכנעת את השכבות המוחלשות לקחת הלוואות הכרוכות בהחזרים עם ריבית גבוהה, גובה עמלות על כל פעולה גם מאנשים הנמצאים במצוקה כלכלית, מנהלת מערכות שיש בהן פערי שכר עצומים, מפטרת עובדים בצעדי "התייעלות" גם בשנה רווחית ומוסיפה להוני על גבם של אלפי עובדים ומאות אלפי לקוחות, אזי נתינת כמה מיליוני שקלים לתרומה לאותם אנשים שנפגעו ממני אינה נחשבת צדקה וודאי שלא תיקון עולם.
מעשים טובים אינם עניין של יום אחד. הם קשורים בהתנהלות יומיומית צודקת המעמידה במרכז ההוויה את האדם ולא את הממון. רבים מדי נופלים שולל לתיאור דמגוגי בו האלטרנטיבה היחידה להתנהלות הנוכחית היא קומוניזם אפל שייקח אותנו לקיפאון. עם מעט חשיבה יצירתית ניתן לנהל ארגונים עסקיים שלא מוותרים על צמיחת ורווחת האדם ונותרים רווחיים. עסק מצליח יכול להתנהל גם בפערי שכר נמוכים בהרבה, המאפשרים להעניק לכלל העובדים שכר מכובד; בנק יכול לשנות את מדיניות מתן ההלוואות והריביות כך שלא יפגעו בחלשים וכן הלאה. בסוף הכל חוזר לשאלה – האם אני רוצה להתנהל בצורה צודקת המעמידה במרכז ההוויה את האדם וצמיחתו או שאני רוצה בעיקר למקסם את רווחי בעלי ההון.

יום המעשים הטובים מבקש לחזק את שיטת חוסר הצדק הקיימת בעזרת יום המשחרר אותנו מתחושת העוול והאחריות למצב ובאותה הזדמנות הוא מייצר פרסומת טובה לעסקי אריסון. במכינת בינה, בה מקיימים פעילות חברתית לאורך כל השנה, החלטנו לא לשתף פעולה עם היום הציני הזה ולהתמקד באמת בצדקה, חסד ותיקון עולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה