יום שבת, 5 באפריל 2014

לא אלוהים ולא האח הגדול - תגובה לאריה דרעי בהארץ

אריה דרעי אמר בכנס הרצליה: "לפני מאתיים שנה החליטו להקים איזו יהדות חדשה חילונית. לצערי, היא לא הביאה תרבות יהודית אחרת. היא הביאה אולי השכלה, אולי הביאה לנו את האח הגדול, אולי הביאה לנו דברים אחרים" (הארץ, 2.2). הניסיון הדמגוגי של דרעי לשלב במשפט אחד מהפכה היסטורית כמו השכלה עם הרדידות של האח הגדול, מנסה לבטל בזלזול הישגי רוח אדירים שהביאה עימה החילוניות לעם היהודי.
בצד הבעיות הידועות של עודף קפיטליזציה וכוחנות שנטמעו בתרבות היהודית המודרנית, הביאה עימה החילוניות הישגי עומק היסטוריים. די אם נזכיר את שוויון ערך האדם, המהפכה הפמיניסטית, ההשכלה והמדע ונגישותם, הפלורליזם התרבותי המכיר בלגיטימיות ובנחיצות של ריבוי דעות והתנהגויות, ואולי חשוב מכל - העמדת האדם במרכז ההוויה במקום העמדתו במרכז של אלוהים מדומיין המיוצג על ידי רבנים. שינוי רדיקלי זה יצר את האדם האוטונומי, הקובע את חוקי המוסר של עצמו ואת דרכי התנהלותו מתוך חשיבה והכרעות פנימיות ולא מתוך ציות. כך יצרה היהדות החילונית את האדם הריבוני כאלטרנטיבה לאדם הרבני.
ארי אלון כתב: "אדם ריבוני הוא ריבונו של עצמו. אין לו ריבון בעולמו, ואין הוא ריבון בעולמם של אחרים. אדם רבני איננו ריבון לעצמו. הוא עושה לו רב. הרב עושה לו אלוהים". אדם רבני כדרעי מתייחס ליהדותו כדת שבסיסה הוא "נעשה ונשמע". אדם ריבוני מתייחס ליהדותו כתרבות חיים וכחומר ליצירה. בהתנהלות ריבונית מקורות היהדות מהווים השראה לפרשנות, ליצירה ולמחלוקת. הסמל העתיק של היהדות הריבונית הוא אברהם שבפרשת סדום מעז להגיד לאלוהים "חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע, חָלִלָה לָּךְ! הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?!". בהתאם למודל זה, מעמידה היהדות הריבונית במרכז את מושגי החירות, הצדק והשוויון ברוח חזון נביאי ישראל וערכי ההומניזם.
בעשור האחרון קמו בארץ ישיבה חילונית ובתי מדרש פלורליסטים ברוח היהדות הריבונית. לצד לימוד תורה חילוני, יש כיום יצירה עברית מעמיקה, טקסי חיים ברוח היהדות הריבונית ופרויקטים רבים של עשייה חברתית ברוח חזון הנביאים ויצירות חז"ל. יחד עם זאת, בוגרי מערכת החינוך הממלכתית מגלים לצערנו בורות עמוקה בכל הקשור ליהדותם ולא יכולים להתייחס אליה בריבונות הראויה. אסור בשום פנים שהפתרון למצב זה יהיה הוראה דתית בבתי הספר אשר תלמד את ילדינו, כפי שטען דרעי שיש לעשות, שהתורה ניתנה מהשמיים והעולם נברא על ידי אלוהים. יש ללמוד מהדגם של הישיבה החילונית בינ"ה ולהכשיר מורים חילוניים להוראת יהדות כתרבות בצורה פלורליסטית וריבונית; יש להשקיע את המשאבים הדרושים ביישום דוחות קרמניצר, שנער ושגיא במערכת החינוך תוך ביטול האפליה התקציבית בין דתיים לחילוניים; יש לבטל את המונופול האורתודוכסי על נישואים, גירושים וגיורים ולייצר אלטרנטיבות חילוניות לכך; והעיקר - יש לפתח תוכנית לאומית להחייאת היהדות כתרבות ברוח חזונם של אחד העם, ביאליק וברנר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה