יום שבת, 5 באפריל 2014

הדרת נשים בלב בית הכנסת

במאמר מיתמם מבקש מאתנו הרב רפי פוירשטיין להבחין בין הדרת נשים להפרדה וכותב שלא יתכן שנרמוס בערכינו הליברלים את תפיסות הצניעות של הזולת. לטענתו, "אדם יכול להאמין בנחיצותו של שילוב נשים מלא, ועם זאת לחייב הלכות צניעות מחמירות בבית הכנסת שלו". פוירשטיין צודק- תיתכן תפיסה של צניעות שדורשת הפרדה ואינה מהווה הדרה, אבל התפיסה שלפיה מתנהל בית הכנסת שלו אינה כזו.
בבית הכנסת האורתודוכסי של הרבנים פוירשטיין ואריאל יש הרבה יותר מהפרדה בין גברים לנשים. מדובר במערכת גברית מתחילתה ועד סופה. רב בית הכנסת הוא תמיד גבר, רק גברים נספרים למניין, רק גברים עולים לתורה, רק גברים משמשים כשליחי ציבור, רק גברים דורשים בציבור וכשיש בעיה הלכתית לאחד ממתפללי הקהילה הוא תמיד ישאל רב, גבר, כיצד עליו לנהוג. האשה פשוט מודרת לחלוטין מכל עמדת הובלה בבית הכנסת שלו ולמעשה מכל עמדה בכלל.
העובדה שפוירשטיין וחלק מהרבנים שעליהם הוא מבקש להגן, מוכנים בטובם לראות שילוב מלא של נשים מחוץ לעולם היהדות אינה משנה כלל את המציאות המרה- הם מדירים נשים מכל תפקיד הובלה ציבורי בתוך עולמה של יהדות. זה כמובן לא עוצר בתפילה- בחופה שהם מקיימים הגבר מקדש את האשה וקונה אותה בשווה פרוטה, רק גבר יכול להיות עד, רק גברים מברכים שבע ברכות, רק גבר עורך את הטקס; ברבנות הראשית שאליה הם נשמעים ובבתי הדין שלה יש רק גברים; הם מזמנים לפני ברכת המזון בשולחן האוכל בביתם בטקס מדיר נשים ועוד.
ועל מה נזעקו הרבנים אריאל ופוירשטיין הפעם? לא על שילובן המלא של נשים בתפילה, אלא על בית כנסת שבו, רחמנא ליצלן, אשה אומרת דבר תורה בפני הציבור. כמה חשיכה רגע אחרי אורות החנוכה.
הגיעה העת שנפסיק לנפנף במילה מסורת וודאי במילים כמו רב תרבותיות על מנת להצדיק הדרה גסה. לשמחתנו רוב הקהילות היהודיות המתפללות כיום בעולם פועלות בצורה שוויונית. על פי מחקר מקיף שהתפרסם לאחרונה 59% מיהדות ארה"ב משייכת עצמה לתנועות ליברליות שוויוניות ועוד 30% אינם חברים באף זרם (סקר PEW). האורתודוכסיה מצטמקת. בארץ רק 19% מהציבור הבוגר רואה בעצמו דתי או חרדי (נתוני הלמ"ס). בעולם הטקסים והלימוד היהודי יש יותר ויותר בתי מדרש שוויוניים וקהילות שלא מעלות על דעתן להדיר נשים.
אני תקווה שלמרות מאמרים מיתממים ופסקי הלכה מדירים כמו זה של הרב אריאל יתחזק מאוד הפמיניזם הדתי גם בתוך עולם האורתודוכסיה, ועוד שנים לא רבות ילמדו ילדינו בחוסר אמון איך פעם רבנים בציונות הדתית הגנו בחירוף נפש על הדרת נשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה