יש מדינות מסוימות שבהן מתקיימת דמוקרטיה מעניינת ובה יש חופש בחירה מוחלט, אלא שיש רק מפלגה אחת שמתמודדת. בכל סיטואציה בחיים, מהכרעות צרכניות, דרך החלטות פוליטיות ועד לשאלות ערכיות וקיומיות, המונח חופש בחירה דורש שיהיו לי לפחות שתי אפשרויות טובות ושונות זו מזו להכריע ביניהן. ריבוי אפשרויות לכאורה מחזק את החופש. למי יש יותר חופש בחירה - למי שנכנס לחנות וצריך לבחור בין לחם לבן ללחם חום, או מי שנכנס וצריך לבחור בין לחם לבן ללחם חום ללחמניות לפיתות ללחם שיפון וללחם מקמח מלא? האינסטינקט שלנו אומר - יותר אפשרויות – יותר חופש.
אבל מה יקרה אם אמשיך את הרשימה? מה יקרה אם בסופר יהיו לי לא 8 סוגי לחמים אלא 80 סוגי לחמים. האם בזה מרחיבים לי את החופש ואת אפשרויות הבחירה?
השאלה הזו נוגעת במה שמכונה פרדוקס הבחירה. יש מספר מסוים של אפשרויות שכאשר חוצים אותו ומוסיפים עליו עוד ועוד, הרי שהבחירה הופכת כבר לבלתי אפשרית. אין לי דרך לשקלל את כל האפשרויות. אין לי פנאי אפילו להביט בכל כך הרבה אפשרויות. יש מספר מסוים שמעבר לו יותר אפשרויות בחירה הן למעשה פחות חופש בחירה.
האם זה מסביר גם משהו עמוק בהקשר של עולם הדייטינג ומציאת בן/בת זוג במציאות של טינדר ומגוון אפליקציות שבהן נמצאים, לפחות לכאורה, מלא מלא אפשרויות?
בפרשת 'חיי שרה' אברהם רוצה למצוא אישה ליצחק בנו ושולח למשימה את עבדו הבכיר ביותר, כנראה אליעזר. העבד נכנס באופן צפוי לסטרס. איך הוא ידע מי מתאימה ליצחק? גרוע מזה - איך הוא ידע מי הכי מתאימה ליצחק מתוך המגוון הרחב של אפשרויות שיש לפניו?
אליעזר החכם מוצא דרך מקורית להוריד מעצמו את נטל ההחלטה בתוך מרחב האפשרויות האדיר. הוא מחליט על סימן ואפילו מבקש מאלוהים שזה יהיה סימן מוסכם בין שניהם. עבד אברהם לא עשה איזה סימן שטותי כמו להגיד שהנערה הראשונה שיעבור לידה חתול תהיה האישה, או סימן חסר משמעות עמוקה אחר. אליעזר בחר בסימן שיש לו משמעות גם בלי דיל עם אלוהים. הוא מצא דרך לזהות מי מהנערות הינה אשת חסד, מישהי שאכפת לה מאנשים זרים, מישהי עם לב טוב וחמלה על הבריות.
בהינתן פרדוקס הבחירה, אליעזר עשה מעשה מבריק - הוא מצא דרך לצמצם את האפשרויות דרמטית. הוא לא פעל מתוך FOMO, ולא היה מוטרד כל העת בשאלה - רגע, אולי יש מתאימה יותר? הוא פשוט חיפש מישהי מתאימה ליצחק. האם יש שם בחוץ מישהי אחרת שגם מתאימה או אפילו מתאימה יותר? יתכן מאוד. זה לא העניין. אליעזר מתמקד במציאת מישהי שיכולה לאהוב את יצחק והוא יכול לאהוב אותה ויחד הם יוכלו לחיות חיי זוגיות טובים.
אגב, הבחירה לשמחתנו ניתנת גם לרבקה. וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ. וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ. ובתום המסע מגיע רגע המפגש המרגש - וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים. וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל. וַתֹּאמֶר אֶל הָעֶבֶד מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד הוּא אֲדֹנִי וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס. וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ.
אז יותר בחירה זה יותר חופש?
[המאמר מבוסס על פרק 104 בהסכת מקור להשראה. הקליקו להאזנה]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה