יום שבת, 26 ביולי 2014

"לטיפה של דם" - הערות של לוחם שמאלני על המצב

המציאות בהגנה על גבול עזה לא פשוטה. אנחנו בחפק המג"ד, עם כל המחלוקות והפערים בעמדות שלנו, מוצאים את עצמנו בשותפות עמוקה, ונרגשים מרמת האכפתיות העמוקה המנשבת לעברנו מכל עבר. כמות החבילות והמכתבים שמגיעים מכל רחבי המדינה מחממת את הלב. אותו לב נשבר כל פעם מחדש עם כל ידיעה על חייל הרוג, ידיעות שאת חלקן אנחנו חווים בזמן אמת ברשת הקשר, ועם קריאת המספרים הבלתי נתפסים של ילדים ואזרחים הרוגים בעזה. הרבה אנשים טובים משלמים היום מחיר כבד מאוד על קיצוניותם של אחרים.

בסוף פעילות משולבת עם טנקים. צילם: דובדבני, שותפי מזה שנים רבות לחפ"ק 

שימוש בצבא כשיש אופציה מדינית הוא שימוש פסול


אינני יודע אם נכון להמשיך במבצע או לסגור מיד על הפסקת אש. לא יודע מאחר וחסר לי מידע מודיעיני ומבצעי, וכן מאחר ותנאי הפסקת האש הנידונים מול חמאס אינם חשופים. מוזר לי שכל כך הרבה כן "יודעים" אם נכון. 

ברור לי כי כל הישג שניתן להגיע אליו בשלב זה בדרכים מדיניות, אבל כהישג של ממש ולא ככזה שהחמאס משקם בו תוך שלוש שנים את כוחו ויוצא לסבב נוסף, חובה להגיע אליו בדרכים אלו. שימוש בצבא כשיש אופציה מדינית הוא שימוש פסול. 

דה לגיטימציה לשמאל 

סלפי לוחם מילואים שמאלני בפעילות
כלוחם מילואים מהשמאל הציוני שכבר פעם שלישית נמצא בצו שמונה, ממלא משימות הגנה על גבול עזה תוך סיכון חיים, אני מתבייש באנשים המסיתים בימים אלה כנגד השמאל הישראלי, ואשר חושבים שאסור להביע ביקורת בזמן הלחימה ולהציג תמיכה באופציות מדיניות. הזלזול והשנאה שמובעים על ידי רבים אינם קשורים בפטריוטיות ואהבת הארץ אלא ביהירות, צמצום מחשבתי, התנהלות אנטי דמוקרטית וסתם רדידות מתלהמת ומכוערת שמורידה את המורל ללוחמים רבים בחזית. אידיוטים, תפסיקו!

הזוועה בעזה

כתוצאה מהאידיאולוגיה הפונדמנטלית של החמאס, הסבור שחובה על כל אחד למסור במידת הצורך את חייו כדי לסייע בהתנגדות לישראל, כל אחד כולל תינוקת בת יומה וקשיש בסוף חייו, כל לחימה בעזה פירושה פגיעה בעשרות אלפי בלתי מעורבים כולל מאות הרוגים, אלפי פצועים ועשרות אלפי פליטים חדשים. המחיר הכבד והאיום הזה אינו "בעיה שלהם" בלבד, והוא חייב להיות אחד השיקולים המרכזיים בקבלת החלטות במבצע. העיסוק המועט מאוד בתקשורת הישראלית בטרגדיה האיומה הזו מעלה שאלות קשות מאוד.

נחלקה הטיפה לכאן ולכאן- זהו בין השמשות




אני חש שעל רוב הרגעים והחוויות הכואבות לא נכון עוד לדבר. עם זאת, אשתף ברגע אחד של שקיעה על חוף הים בצפון רצועת עזה, רגע שאליו התנקזו כל היופי, הטיפשות והאבסורד של העולם הזה. ואולי בעצם לא נכון לתאר את הרגע, רק אומר ששם התבהרו לי לראשונה דבריו של רבי תנחומא במסכת ברכות בתלמוד הירושלמי: "איזהו בין השמשות? אמר רבי תנחומא: לטיפה של דם שהיא נתונה על גבי חדה של סייף נחלקה הטיפה לכאן ולכאן זהו בין השמשות".

(26.7.14, מבצע צוק איתן, שבת מנוחה בבית)


10 תגובות:

  1. חוף זיקים זה עדיין לא צפון רצועת עזה - גם אם אתה לוחם שמאלני.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הבנתי את ההערה... כפי שאתה יודע קו הגבול הימי של צפון הרצועה עובר שם ובתחילת המבצע הגיעו לשם מחבלי חמאס צוללנים דרך הים. מצטער אם לא דייקתי בניסוח...

      מחק
    2. העובדה שמחבלים נחתו בחוף מעגן מיכאל עוד לא הופך אותו ללבנון, וחוף זיקים הוא עדיין לא רצועת עזה למרות שהגבול עובר משהו כמו קילומטר דרומית לו.
      אכן ממש לא דייקת בניסוח.

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
  2. הוא מתכוון "מצפון ל.."...
    וחוץ מזה: כן שמאלני חביב. אין פתרון מדיני שימנע התחמשות אפילו גרועה יותר מהיום של החמאס. הם כבר תכננו להזרים במנהרות 200 מחבלים בכל אחת בו זמנית בערב ראש השנה, עם תוצאה אפשרית של אלפי הרוגים וחטופים שלנו. הם מאמינים שכולנו צריכים למות ולא משנה כמה מהם ימותו. אנחנו משתדלים למזער את החלק השני (למרות הימין הקיצוני ולמרות הרוגים מיותרים שלנו) ולהביא לאפס את הראשון. כנראה שהמלחמה הזאת ושלטון על עזה לכמה שנים הם הפיתרון המיטבי (יש כמה מומחים מכל כיוון שאומרים את זה).
    להזכירך כל האפשרות שלהם לעשות את זה התחילה מ"אוסלו" עם התחזיות שלו והמשיכה ב"התנתקות" עם החלומות שלה. וזו התוצאה להיום.
    חבל.

    השבמחק
  3. עם כל הכבוד לבחורצ'יק (כן, יש בערך 10 אחוזים מניסיון מהזן הזה בשטח שבהחלט ניתן להחליף אותם בנקל בלוחמים מחויבים עם שכל ישר) , כשהוא דורש בסיפא ש"המחיר הכבד של פגיעה באוכלוסיה שלהם "המחיר והאיום הזה אינו "בעיה שלהם" בלבד, והוא חייב להיות אחד השיקולים המרכזיים בקבלת החלטות במבצע."- בעצם במילים אחרות כשהוא יודע היטב שאף אחד לא הורג בכוונה "בלתי מעורבים", כדי לקיים את דרישותיו בהנתן שצה"ל גם כך מסורס ומעוקר בצורת הלוחמה במחיר גדול, הוא דורש שנשלם במטבע קשה . הוא יודע היטב שהמחיר הוא או אי-השלמת המשימות האסטרגיות של הבטחת בטחון אזרחי ישראל וכן תשלום מקום של הקזת דמם של לוחמי צה"ל. הטיפוס הזה אם הוא נותן לתודעה הזו להשתלט עליו בשעת לחימה, מסכן את הלוחמים האחרים בשטח. בתור מפקד אחראי שלו הייתי בודק שוב, יכולת תפקודית ויתכן שהייתי מעיף מופרע שכזה מחוץ ללוחמה בדיוק כפי שהייתי מעיף מופרע שתופס ידל ויורה בו. שניהם מסכנים את המשימות ואת הלוחמים בשטח.

    השבמחק
    תשובות
    1. דניאל, חככתי בדעתי אם להשיב לך עניינית אבל הבנתי מהמילים בהן השתמשת ("הטיפוס הזה", "מופרע") שאין הרבה טעם לשוחח בצורה הזו ושאת קורס הצניעות שעליך לעבור כנראה לא אני אעביר אותך פה. שא ברכה.

      מחק
    2. דניאל, של נעליך. מן הסתם לא חווית סיטואציה קרבית מימך אם אלו מילותך.

      מחק
  4. מתלהמי הרשת והחיים ברחוב, מסוכנים לנו הרבה יותר מכמה אלפי חמסניקים.
    עברנו מאחדות לאחידות. דיקטטורת רחוב של עמדה אחת. מי שחושב אחרת -חוטף.
    צדק מי שאמר פעם: שמדינת ישראל ובעיקר תושביה, לא קורצו מחומרי הדמוקרטיה.

    השבמחק
  5. מאז תחילת המבצע אני נתקלת בשיח של "טובים" נגד "רעים", של "אנחנו" לעומת "הם". מחליאה אותי הקלות בה מגיעים לגזענות ולהתלהמות, אבל כנראה שככה זה כשהעדר רואה את העולם בשחור ולבן. שמחתי לקרוא שיש עוד אנשים שמצליחים לראות גוונים של אפור בין כל הטירוף, שמבינים שהמציאות קצת יותר מורכבת ממה שמנסים למכור לנו בכותרות... שמור על עצמך :)

    השבמחק