יום שישי, 20 בספטמבר 2019

תפיסת התשובה והשינוי של רבי נחמן מברסלב

קולות של רוח - פרק 29 - לפני כיפור ב - שינוי ותשובה לפי רבי נחמן מברסלב

"דַּע כִּי צָרִּיךְ לָדוּן אֶת כָל אָדָם לְכַּף זְכוּת , וַּאֲפִּלּוּ מִּי שֶהוּא רָשָע גָמוּר , צָרִּיךְ לְחַּפֵּשׂ וְלִּמְצאֹ בּוֹ אֵּיזֶה מְעַּט טוֹב, שֶבְּאוֹתוֹ הַּמְעַּט אֵּינוֹ רָשָע , וְעַּל יְדֵּי זֶה שֶמוֹצֵּא בּוֹ מְעַּט טוֹב , וְדָן אוֹתוֹ לְכַּף זְכוּת , עַּל - יְדֵּי - זֶה מַּעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַּף זְכוּת , וְיוּכַּל לַּהֲשִּיבוֹ בִּּתְשוּבָה , וְזֶה בְּחִּינַּת ) תְהִּלִּּים ל " ז (: " וְעוֹד מְעַּט וְאֵּין רָשָע וְהִּתְבּוֹנַּנְתָ עַּל מְקוֹמוֹ וְ אֵּינֶנּוּ " הַּיְנוּ שֶהַּפָסוּק מַּזְהִּיר לָדוּן אֶת הַּכֹל לְכַּף זְכוּת , וְאַּף - עַּל - פִּי שֶאַּתָה רוֹאֶה שֶהוּא רָשָע גָמוּר , אַּף - עַּל - פִּי - כֵּן צָרִּיךְ אַּתָה לְחַּפֵּשׂ וּלְבַּקֵּש לִּמְצאֹ בּוֹ מְעַּט טוֹב שֶשָם אֵּינוֹ רָשָע וְזֶהוּ וְעוֹד מְעַּט וְאֵּין רָשָע , שֶצָרִּיךְ אַּתָה לְבַּקֵּש בּוֹ עוֹד מְעַּט טוֹב שֶיֵּש בּוֹ עֲדַּיִּן , שֶשָם אֵּינוֹ רָשָע , כִּי אַּף - עַּל - פִּי שֶהוּא רָשָע , אֵּיךְ אֶפְשָר שֶאֵּין בּוֹ מְעַּט טוֹב עֲדַּיִּן, כִּי אֵּיךְ אֶפְשָר שֶלּאֹ עָשָׂה אֵּיזֶה מִּצְוָה אוֹ דָבָר טוֹב מִּיָמָיו , וְעַּל - יְדֵּי - זֶה שֶאַּתָה מוֹצֵּא בּוֹ עוֹד מְעַּט טוֹב שֶשָם אֵּינוֹ רָשָע, וְאַּתָה דָן אוֹתוֹ לְכַּף זְכוּת, עַּל - יְדֵּי - זֶה אַּתָה מַּעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִּכַּף חוֹבָה
לְכַּף זְכוּת , עַּד שֶיָשוּב בִּּתְשוּבָה עַּל - יְ דֵּי - זֶה..." (מתוך ליקוטי מוהר"ן, תורה רפב)


תפיסת התשובה של רבי נחמן סבוכה ומרתקת וקשורה למעשה לכל תפיסת החיים שלו. בפרק ה-29 בפודקאסט אני משוחח  עם דודו ליברמן מקולות על שורשי הגותו של רבי נחמן, תפיסת ההתחדשות התמידית שלו; ראיית הסדר, הארגון והרציפות כאשליה; וניסיון להתקרב לחיים מתחדשים באמצעות מהלך התשובה. מה עיקר התשובה? "שישמע ביזיונו ויידום". מדוע? ובהקשר של הציטוט בו פתחתי - כיצד עושים חשבון נפש של נקודות טובות ולא של חטאים?

מוזמנות ומוזמנים להאזין פה או בחיפוש "קולות של רוח" ביוטיוב, גלי צה"ל ומגוון אפליקציות של פודקאסטים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה