יום חמישי, 28 במאי 2020

דרך עץ החיים


"אתה יודע ליאור, יש עוד דרכים להסתכל על החיים. לא הכל זה רק טוב ורע, מוסרי ולא מוסרי". כך נזפה בי לפני שנים רבות מישהי שלמדה אצלי ואיתי. אבל אני הייתי כזה. כל הזמן שואל מה צודק ומה מעוול, כל הזמן עסוק בשאלות של מוסריות, של הגינות, של טוב ורע. אומנם פעמים רבות לא הצלחתי לממש את הערכים שבהם האמנתי, כמו כולם נפלתי שוב ושוב ונמלאתי בעבירות מוסריות, אבל המשקפיים שחבשתי בפוגשי את העולם היו משקפי "דעת טוב ורע".

המשקפיים האלה עדיין מאוד חשובים לי, אבל בצידם וכהשלמה להם למדתי לפגוש את העולם בעוד דרכים. הדיאלוג הפך משמעותי מאוד עבורי; המפגש האנושי; מימוש היצרים, בדרך של יצירה ולא הרסנות כמובן; נגיעה באפשרויות החיים הרבות; העונג הרוחני והחומרי; האושר וחוויות הרגשות והחושים...



עוד מימי התיכון קהלת היה לי למורה ולחבר, הוא נגע לי בנקודה פנימית כואבת ואמיתית, אלא שתמיד קראתי בו רק את חוסר המשמעות ואת הבליות החיים האלה. בשובי אליו פתוח לצורות חשיבה חדשות מצאתי בו פנים חדשות. עצות שפזורות במהלך הספר למצות את החיים, להנות מהם, לחוות אותם עד היסוד. יפה לאכול ולשתות ולראות טובה, אמר קהלת. הוא שיבח את השמחה, יעץ לנו הגברים לראות חיים עם אשה אשר אהבנו, קרא לכולנו: "כל אשר תמצא ידך לעשות בכוחך עשה". קהלת ידע שבתורה כתוב "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", והוא החליט להתווכח באומץ וכתב: "הַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ, וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ".

תובנה שברורה מאליה לאחרים והייתה לי זרה החלה לבצבץ: המוסר הוא האמצעי והחיים הם המטרה, לא להפך.

לפני כמה שנים הזמינו אותי להצטרף לחברותא שפיתחה חוברת בנושא "דרך עץ החיים". הטענה של המשתתפים, ובהם מורי וידידי דוב ברקוביץ עימו הקלטתי פרק בנושא זה לכבוד החג, הייתה שמתחילת ספר בראשית, מהרגע בו התורה מתארת שבמרכז גן העדן נמצא "עץ החיים", טמונה במקורות גם דרך של עונג וברכה ומשמעות. השפה של "עץ הדעת טוב ורע" כמעט השתלטה על המחשבה היהודית. דורות גדלו בצל הטוב והרע. אבל יש שם עוד עץ - "ועץ החיים בתוך הגן".

איך לא ראינו שמטרת ה"לך לך" המפורשת של אברהם היא לא עבודת ה' ולא ארץ ישראל ולא אוסף של ציוויים אלא: "והיה ברכה... ונברכו בך כל משפחות האדמה"? פתאום ראיתי שבטקסט הכל-כך אהוב עלי מספר ישעיהו בו הנביא נוזף בעם על כך שהם פוגעים בחלשים ומתנהגים כרשעים, המטרה של הכל היא בכלל "אז תתענג על יהוה"!. עונג. ברכת החיים. שנהיה "כגן רווה וכמוצא מים אשר לא יכזבו מימיו". לא רק שנהיה צודקים, שנממש את כוחות הברכה שלנו, כל אחד ואחת בדרכו ובדרכה.

בחג מתן תורה אני מזמין את כולנו לקרוא מבראשית, מחדש, תוך התחדשות, את תורת ישראל ואת חיינו, (גם) דרך נקודת המבט של עץ החיים. לא לשכוח את "הדעת טוב ורע". הוא כה חשוב. אבל להרחיב את המבט. לטעום מעץ החיים. אחרי הכל, כשלקראת סוף התורה נאמר: "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, ואת המות ואת הרע" (שתי הדרכים שלובות זו בזו) השורה התחתונה היא לא הבחירה בטוב אלא: "ובחרת בחיים!".

מוזמנות ומוזמנים להאזין לפרק בנדון
חג שמח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה