יום שבת, 7 בדצמבר 2019

האמת והשלום אהבו

קולות של רוח - פרק 37 - האמת והשלום אהבו - הקליקו כאן להאזנה

פירושים רבים למושג האמת. א.ד.גורדון הציע להבחין בין אמת של ידיעה לאמת של דעה. בתחום הידיעה האמת היא אובייקטיבית. היא התואם בין התודעה למציאות. בתחום הדעה האמת היא דווקא שיא הסובייקטיביזם. היא ביטוי אותנטי ועמוק של העצמי שלנו, של מי שאנחנו, של האני שלנו, ללא זיוף מודע ושאינו מודע. דעה אמיתית היא דעה אותנטית. מכאן ששקר בתחום הידיעה תהיה אמירה מכוונת של דבר שלא תואם את המציאות (אם זה לא מכוון אז זו טעות, לעיתים טעות רשלנית ולעיתים טעות בתום לב). שקר בתחום הדעה תהיה אמירה מזוייפת, שאין תוכו כברו, אמירה שאינה נאמנה לפנימיות שלנו (הרעיונות מופיעים במאמרו "הלכות דעות ומלחמת דעות" משנת 1920. הקליקו לקריאה).



בפרק על האמת והשלום אני מנסה לברר מהי אמת, בוחן איזה גורמים מגבירים רמאות ושקר בעזרת דן אריאלי, דן בשאלה מתי ראוי לשקר בעזרת עמנואל קאנט וחז"ל ועושה זום-אין למתח שבין האמת והשלום. מוזמנות ומוזמנים להאזין בלינק הזה או לחפש "קולות של רוח" במגוון אפליקציות פודקאסטים ובגל"צ. הפרק הפך למאמר שפורסם במאי 2021 בכתב העת מצפה. הקליקו לקריאה.

הודעה קצרה לסיום - ביום ג הקרוב (10.12.19) אתחיל סדרת מפגשי לימוד בבית דניאל בתל אביב בנושא: "כשהפילוסופיה פוגשת את החיים - הגות יהודית אקזיסטנציאליסטית במאה העשרים". 
הקליקו כאן לפרטים. יש להירשם מראש.

תגובה 1: