יום שבת, 25 ביולי 2015

תשעה באב: על מנגנונים ש(לא) רואים אנשים

טור אישי שלי בתוכנית "יומן השבוע" עם ענת דוידוב ברשת ב. לשמיעה -


ולמי שמעדיף/ה לקרוא -

תשעה באב, שחל היום, הוא סמל לחורבן הבית ולכן אבקש לדבר היום על איך לא ייחרב שוב הבית, כשהפעם מדובר בבית הישראלי שלנו, הבית שהולך ונבנה כאן ב 67 השנים האחרונות.

כולם יודעים להגיד שבית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם. המקור לכך מופיע במסכת יומא בתלמוד הבבלי. הפעם ברשותכם אתמקד במדרש אחר מהגמרא, מדרש פחות ידוע אבל רלבנטי מאוד למציאות שלנו. רבי יוחנן אומר שירושלים נחרבה בגלל שהלכו בה תמיד לפי התורה. אני יודע שזה נשמע מוזר שאמירה כזו תופיע בגמרא, אבל כך הוא אומר- ירושלים נחרבה משום שדנו בה על פי דין תורה. הגמרא מזדעקת לשמע דברים אלה של אחד מגדולי הרבנים של אותה תקופה. למה אתה מתכוון? מה רצית שיעשו?

הכוונה של רבי יוחנן הייתה שאי אפשר ללכת כל הזמן לפי כללים שכתובים בספר, גם אם לפי השקפתו שלו הספר הזה הוא קדוש. אם רוצים לשמור על הבית צריך במקרים רבים לראות מעבר לספר, מעבר לכללים הנוקשים, צריך לראות את האדם. רבי יוחנן חושב שהלקח הגדול של תשעה באב זה לבנות מנגנונים שרואים בני אדם. כדברי חכמים: "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות"... האם זה מה שאנחנו עושים?

נראה שדווקא השולטים בממסד הדתי בישראל לא למדו את הדברים האלה. ממשלת ישראל החליטה לאחרונה לבטל את רפורמת הגיור, אותה רפורמה שאומנם השאירה את הגיור רק בידיים אורתודוכסיות אבל לפחות הפכה אותו למתון וידידותי יותר. הממשלה גם מבקשת לקדם חוק כשרות חדש האוסר על עסק לכתוב את המילה כשר ללא השגחה של הרבנות, גם אם יש בו רק אוכל כשר. בעיתונות החרדית פורסמה תמונת ממשלת ישראל החדשה רק לאחר מחיקת פניהם של השרות בממשלה. במקום בו מוחקים פנים במקום לראות אותם, נחרבים בתים.

דברים אלה קשורים במקרה קשה במיוחד שארע לאחרונה בעיר רחובות- ראש העיר ביטל טקס בר מצווה לקבוצה של ילדים המתמודדים עם מגבלה על הרצף האוטיסטי והתכוננו במשך חודשים לבר המצווה שלהם, וזאת מאחר שמי שלימד אותם ועמד להנחות את הטקס הוא רב קונסרבטיבי. קשה לדמיין עיוורון לאנשים גדול מזה. על זה נחרב הבית.

האתגר לראות אנשים ולא רק בירוקרטיה קיים כמובן בתחומים רבים. הוא בולט במיוחד בתחומי רווחה שבהם הדרך היחידה של המנגנון לראות את האדם היא באמצעות עובדים סוציאלים אך מספר התקנים לעובדים סוציאלים נמוך כל כך עד כדי שכל עו"ס מטפל במאות תיקים ויכול לראות רק מספרים וכללים. 

אם אנחנו רוצים לשמור על הבית שלנו שלא ייחרב, אם אנחנו רוצים ללמוד מהגמרא את לקחי תשעה באב, עלינו להשקיע מאמצים רבים בבניית חברה בה רואים את האדם ולא רק את הספר. 

אני תקווה שנצליח.

[לטור נוסף שפורסם בשלושת השבועות בשנת 2010 ב NRG מעריב בנושא דומה הקליקו כאן]

4 תגובות:

  1. אהבתי מאד וגם מתחברת למשפט בסוף הפוסט "אם אנחנו רוצים לשמור על הבית שלנו שלא יחרב.... עלינו להשקיע מאמצים רבים בבניית חברה בה רואים את האדם ולא רק את הספר"

    השבמחק
  2. אהבתי מאד וגם מתחברת למשפט בסוף הפוסט "אם אנחנו רוצים לשמור על הבית שלנו שלא יחרב.... עלינו להשקיע מאמצים רבים בבניית חברה בה רואים את האדם ולא רק את הספר"

    השבמחק
  3. וגם את זה יש לציין ולהזכיר, התלמוד מביא כמה וכמה אגדות המשיבות על השאלה "על מה חרבה ירושלים" ?
    מחשבת חז"ל איננה מניחה לאירועים היסטורים ו/או פארה-היסטוריים להתרחש "סתם כך". לכל מה שקורה יש סיבה, או סיבות ובמיוחד לקטסטרופות. מעניין מה נכבד מעמד השיקול החברתי במחשבת חז"ל גם באגדות החורבן שהיא מחשבה דומיננטית בקובץ אגדות זה שמדגיש את רגישותם של רבותינו ליחסי אדם לחברו. הוכחה נצחת לתפיסת עולם זו אנו מכירים מהמאמר הידוע על יוה"כ : " ... עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר, עד שֶׁיְּרַצֶּה את חברו" - כלומר עצם הריטואל הפולחני של יוה"כ הוא אקט של כפרה בכל הנוגע בין אדם למקום - אבל זה לא תופש כלל במערכת היחסים שבין אדם לחברו. שם שום ריטואל לא יספיק עד שֶׁיְּרַצֶּה את חברו" ממש !

    השבמחק