יום חמישי, 12 במרץ 2015

פרשת ויקהל פקודי - דרושה הנהגה חכמת לב

בפרשיות השבוע העוסקות בעיקר בבניית המשכן מככב לו באופן מפתיע הלב. הנה כמה דוגמאות:

וְכָל חֲכַם-לֵב בָּכֶם יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ אֵת כָּל-אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה... וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת... וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ וַיָּבִיאוּ מַטְוֶה אֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן אֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ... כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר נָדַב לִבָּם אֹתָם לְהָבִיא לְכָל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לַעֲשׂוֹת בְּיַד מֹשֶׁה הֵבִיאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל נְדָבָה לַיְהוָה (שמות, פרק ל"ה פס' י – כט).

הביטויים "חֲכַם לֵב", " נְדִיב לֵב", "חַכְמַת לֵב" נדירים בתורה והקוראים בפרשתנו יגלו שדווקא בה הם שבים ומופיעים מספר פעמים. מעניין להרהר בשאלה מדוע דווקא בהקשר של בניית משכן לאלוהים צצים כינויים אלה. בנוסף, כדאי לשים לב לכך שדווקא כאן מציין המקרא נשים חכמות לב ולא רק את הגברים. התורה מרמזת לנו כי בית האלוהים אינו יכול להיבנות ללא חוכמה וללא נדיבות, המשכן אינו יכול להיבנות רק ע"י גברים וחייב גם את חכמות הלב, ולא פחות חשוב מאלה, הרי שמקום מיוחד וחשוב זה אינו יכול להיבנות כאשר נשים וגברים, אפילו חכמים ונדיבים, מנותקים מהמיית הלבבות. דרוש שילוב של חוכמה, נדיבות ולב.

קשה להגדיר מה כלול בחוכמת הלב ונדיבותו. על פי המדרש בבמדבר רבה, חכם לב הוא הרואה את הנולד ומחשב מעשיו מתוך הבנה של השפעתם בעתיד. נדמה שזוהי אחת מהתכונות החשובות ביותר אצל מנהיג המבקש לבנות בית. יתכן שהביטוי "חכם לב" מדבר על שילוב של מחשבה ורגישות. חוכמה אשר נמצאת בלב ולא רק בראש, היא חוכמה השונה מחוכמתו של מחשב משוכלל והיא מבקשת לראות מולה בני אדם ולחוש אותם. "לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות" לימדתנו הגמרא.

ממלאכת הקודש של המשכן והדרוש לבנייתו אני לומד על מלאכת בניית הבית הלאומי שלנו כאן בישראל. השבוע תסתיים עוד מערכת בחירות רדודה. אין סיבה להיתמם- מערכת בחירות הייתה ותהיה מנגנון המבוסס בעיקרו על כלים פרסומאיים מניפולטיביים ועל דפי מסרים קליטים. פוליטיקה הייתה ותהיה משחק כוחני ולא נעים שתרבות המחלוקת החז"לית נרמסת בו ברגל גסה. בתוך ים המלל המהונדס, בתוך חוסר הכבוד השורר בין המחנות, בין קמפיין "זה או אנחנו או הוא" לקמפיין "זה או אנחנו או השמאל" (שני הקמפיינים מבוססים על ההשערה שיש ציבור רחב שמואס ב "הוא" או מואס "בשמאל" וציבור זה רחב מהציבור האוהד את ה "אנחנו"), אין להתפלא שקשה למצוא נדיבות, נדיר לראות חוכמה וכל כך  חסר הלב. חוכמת הלב הרואה מעבר לאגו ואינטרסים וכוח גם אנשים היא מצרך נדיר בפוליטיקה.

ועם זאת, יש שם בפוליטיקה גם אנשים טובים. יש שם כאלה שמעבר לכל הגימיקים יודעים לראות את הנולד ולהבין את תוצאות מעשיהם, יש מפלגות המשלבות במלאכה נשים וגברים באופן קרוב לשוויוני, יש מנהיגים (מעטים לצערי) שהם בעלי חוכמת לב ונדיבות ואשר פועלים באמת ובתמים מתוך ראיית האדם ומצוקותיו.

בשבת טרום-בחירות זו אני מאחל לנו שנדע ביום שלישי הקרוב לבחור פעמיים כי טוב. לבחור את אלה שלטעמנו רואים נכוחה את המציאות ומבינים את השלכות המדיניות בה הם דוגלים, ולבחור את אלה שיש בהם חוכמת לב ונדיבות. זה מעט תמים, קצת בנאלי אבל כמו הרבה דברים תמימים ובנאליים- זה יכול ליצור פה מציאות טובה יותר.

[עלון קולות, 12.3.15]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה