יום חמישי, 28 בנובמבר 2019

הסיבה האמיתית שאין ממשלה

[רוצים ללמוד יחד? מוזמנות ומוזמנים לסדרת "הפילוסופיה פוגשת את החיים - הגות יהודית אקזיסטנציאליסטית במאה ה-20" בבית דניאל. לפרטים הקליקו כאן. ועכשיו למאמר שעוסק בכלל בנושא אחר -]

הסיבה שאין כבר זמן רב ממשלה בישראל, ושיתכן מאוד שנאלץ ללכת באופן מסוכן ומביך לסבב בחירות שלישי, היא לא כתב האישום נגד נתניהו. רבים מדי, כולל שורה של פרשנים פוליטיים בכירים, שוכחים זאת. 

רוב גדול של הציבור החרדי בישראל מחזיק בעמדות של ימין מדיני. יחד עם זאת, עמדותיו המדיניות לא מהוות את הסיבה המרכזית לאופן הצבעתו. זה לא מה שחשוב לו. זה נמצא יחסית למטה בסדרי העדיפויות שלו. ציבור זה מצביע למפלגות יהדות התורה, הלא-ציונית, וש"ס, בגלל שהן מקדמות את תפיסותיו בנושאי דת ומדינה, שומרות עליו מפני אימת הגיוס, מזרימות לו סכומי כסף גדולים מאוד בערוצים שונים ומשקפות את זהותו ואמונותיו בענייני יהדות. הוא גם מצביע להן כי 'גדולי הדור' אומרים לו להצביע להן.

הליכוד והימין בישראל כרתו לפני שנים רבות ברית עם מפלגות אלו. במסגרת ברית זו, מוותרות מפלגות הימין על חלק מתפיסת עולמן בנושאי דת ומדינה, מסכימות לפשרות בנושאים הנוגעים לתקציב המגיע לחברה החרדית, ומקבלים בתמורה יציבות פוליטית ויכולת לממש את דרכם בסוגיות אחרות, בדגש על הסוגיה המדינית. כך זה מתנהל כבר מעל לעשרים שנה. בלוק אוטומאטי. דיל מובנה. 

את הבלוק הזה כמעט ולא ניתן לנצח. כבר למעלה מעשור שכאשר מחברים יחד את מצביעי הימין ומצביעי החרדים בישראל, נוצר גוש עם רוב ברור. לעיתים רוב קטן, לעיתים רוב מוצק יותר. עם עבודה רבה ניתן לייצר מפלגת מרכז שלא ניתן יהיה להקים קואליציה בלעדיה, כפי שקרה ב-2013, אבל לא ניתן לגבור על הגוש הזה. זו המציאות.

אז למה אין ממשלה בישראל? 

בגלל ההכרעה של ליברמן שמפלגתו לא תשב בקואליציה עם המפלגות החרדיות, אלא אם כן הן תתפשרנה על נושאי הליבה שלהן. לראשונה בעשרים השנים האחרונות קמה מפלגת ימין שקיבלה הכרעה להעמיד את נושאי דת ומדינה, את השאלות האזרחיות, את סוגיית הגיוס ואת זרימת הכספים לציבור החרדי, בראש סדר העדיפויות, וזאת בצד הנושאים המדיניים ומבלי לזנוח את השקפתם הימנית המובהקת. הברית של בלוק הימין פלוס החרדים נשברה. במציאות החדשה שנוצרה יש עדיין רוב לגוש של הימין פלוס החרדים (63 ח"כ), אלא שהוא כבר לא גוש. הוא פורק מבפנים. 

אני מזכיר לנו שגם במרכז המדיני של המפה הפוליטית יש מפלגה המעמידה מיום קומה בראש סדר העדיפות נושאים אזרחיים שכאלה. כאשר בשנת 2013 היה בכוחה של "יש עתיד" לכפות מבנה קואליציוני, היא לא התעקשה על הכנסת מפלגת העבודה לממשלה, אלא היא חברה לממשלת ימין-מרכז בתנאי אחד ברור: בלי יהדות התורה וש"ס. 

המאבק החילוני מרים ראש. המאיסה בכפיה הדתית, בהדרת נשים, באפליה בגיוס, בהכנסת תכנים דתיים לחינוך הממלכתי, במימון מאסיבי של מוסדות דת ואברכים, במערך כשרות מסואב, בנישואים וגירושים ברבנות - כל אלה חוברים יחד ומשנים את סדרי העדיפויות הפוליטיים ועימם את המבנה הפוליטי בישראל. אין לדעת בנקודת זמן זו האם מדובר בשינוי זמני שבעצם מונע בעומקו יותר משנאת ליברמן את נתניהו מאשר מעקרונות, כפי שסבורים רבים, או בשינוי רדיקלי שישרטט מחדש את המפה הפוליטית בישראל. אם יותר לי אעשה שטות פרשנית ואהמר על העתיד: אני סבור שמדובר בשינוי רדיקלי שאת השפעתו נראה שנים רבות קדימה. ממש שרטוט מחדש של המפה הפוליטית. לא עוד גוש ימין-חרדים. חיבורים חדשים. כללי משחק חדשים.

המפה החדשה הזו היא הסיבה שאין ממשלה בישראל. נכון, כפועל יוצא שלה נוצר מה שמכונה בתקשורת "תיקו בין הגושים". זה תיקו בכאילו, תיקו שמתעקש לראות את המפה בהתאם לגושים הישנים. במסגרת תיקו מלאכותי זה התסריט האפשרי היחיד הוא להקים ממשלת אחדות, וממשלה זו אכן לא קמה בגלל נתניהו והאישומים התלויים נגדו. אבל זו רק תוצאה משנית למהלך הראשוני שבגללו מלכתחילה אין ממשלה. תוצאה של שרטוט מחדש של המפה הפוליטית ושל הסוגיות שעל-פיהן מגדירים מלכתחילה את הגושים.

[זמן ישראל, 28.11.19]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה